Erdélyi Zsuzsanna pszichológiai tárlatvezetése a Ludwig Múzeum Westkunst–Ostkunst című gyűjteményi kiállításán. A tárlatvezetés két egymásra épülő témával foglalkozik, azonban önállóan is látogathatók.
Időpontok:
11. 17. – Pszichológiai tárlatvezetés III.
12. 8. – Pszichológiai tárlatvezetés III.
01. 05. – Pszichológiai tárlatvezetés III.
PSZICHOLÓGIAI TÁRLATVEZETÉS I. – KAPCSOLATUNK MÁSOKKAL, KAPCSOLATUNK MAGUNKKAL
Már a magzati korunktól kezdve folyamatosan kapcsolódunk a minket körülvevő világhoz, miközben számtalan hatás ér bennünket. Születésünk után ez tovább folytatódik, és olyan kapcsolati, kötődési mintákat alakítunk ki környezetünk tagjaival, amelyek a későbbiekben is meghatározóak lesznek számunkra. Az első évek kapcsolatainak tükrében sok tapasztalatot gyűjtünk, amelyek mentén képet alakítunk ki önmagunkról. Kora gyermeki énünk és tapasztalataink elkísérnek bennünket, visszük magunkkal életünk végéig, miközben újabb és újabb életkorok és tapasztalatok rétegeződnek rá.
Vajon mindezek a korai élmények mennyire befolyásolnak bennünket? Milyen élményeket, mintákat kaptunk útravalóul a szüleinktől, nagyszüleinktől, felmenőinktől? Hogyan rétegződnek ránk a család “érzelmi hagyományai”, hiedelmei, rítusai? A felnőttkori kapcsolati mintáink, elakadásaink gyökerei tényleg egészen a gyerekkorunkig nyúlnak vissza? Hogyan visszük tovább, és adjuk át ezeket a mintákat? És mindezeken lehet-e változtatni, felül tudjuk-e őket írni? Hol vagyunk mi a kapcsolataink rendszerében, és mennyire alakítjuk őket aktívan vagy passzívan?
A tárlatvezetésen olyan pszichológiai kérdéseket érintünk a kiállítás néhány műalkotásán keresztül, amelyek a saját magunkkal és a másokkal kialakított kapcsolatainkat, kötődési mintáinkat, kapcsolati elakadásainkat és lehetőségeinket járja körül.
PSZICHOLÓGIAI TÁRLATVEZETÉS II. – A FEJLŐDÉS ÚTJÁN
Az előző tematika folytatásaként most azt nézzük meg, hogy az első életévek után (is) számos feladattal találjuk szembe magunkat, amelyek megoldása vagy megoldatlansága befolyásolója lehet jelenünknek, kapcsolatainknak. Milyen feladatok várnak ránk különböző életszakaszainkban és ezek hogyan hatnak viselkedésünkre, hogyan jelennek meg párkapcsolatunkban? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe az alkotások kíséretében.
PSZICHOLÓGIAI TÁRLATVEZETÉS III. – KI VAGYOK ÉN?
Az életút idővonalán továbbhaladva ebben az előadásban a 6-19 éves korunkig tartó szakaszt vizsgáljuk meg jobban. A kisiskolás és a serdülőkor évei is számos kihívást rejtenek számunkra.
Értékes tagja vagyok a világnak? Ki vagyok én? Hol vagyok a világban? Mi lehet belőlem? Lehetek-e az, ami lenni szeretnék?
Komoly kérdések, amelyek megválaszolását számos dolog befolyásolhatja. Ezeket fogjuk közelebbről megnézni az alkotások segítségével.
Erdélyi Zsuzsanna
Pszichológus, a Magyar Családterápiás Egyesületnél pár- és családterapeuta képzésben vesz részt. Mellette a DSZIT Műhelyben sajátítja el a dinamikus szenzoros integrációs terápia tudását. Eddig óvodákban és iskolákban szerezett szakmai tapasztalatokat. Gyerekekkel foglalkozik egyéni és csoportos formában, szülőknek és pedagógusoknak tart konzultációt, tanácsadást, valamint pároknak és családoknak nyújt szakmai segítséget. Mindezen tapasztalatok és képesítések segítik abban, hogy még szélesebb rendszerben megértse a gyerekek viselkedését és a családok működését.